Blog

Zó ga je als accountant om met de krapte op de arbeidsmarkt

Steeds meer werk en steeds minder mensen; hoe overleef je als accountantskantoor in een krappe arbeidsmarkt? Ook in de financiële sector is de uitdaging om goed personeel te vinden en te behouden groot. Hoe zet je de capaciteit die je hebt in op de plekken waar deze het meeste waarde toevoegt? Kun je saai, herhalend werk ‘uitbesteden’ om tijd te besparen en het werk aantrekkelijk te houden?

Boven op de uitdagingen van ieder individueel kantoor hebben alle spelers in de sector ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Samen moeten ze ervoor zorgen dat het vak van accountant ook voor nieuwe generaties weer aantrekkelijk wordt en blijft. Alleen dan pak je het capaciteitsvraagstuk structureel aan. In dit artikel passeren een aantal mogelijkheden hiervoor de revue.

 

Passie voor het accountancyvak
Als accountant heb je vanzelfsprekend iets met cijfers, maar het wordt pas echt leuk als je na mag denken over wat die cijfers betekenen voor je klant. Wat moet een ondernemer doen met een goede klant waarvan de betaaltermijnen steeds langer worden? Waarom wijkt de performance van een klant af van het gemiddelde in zijn branche? Met het huidige tekort aan personeel is er echter geen tijd meer om over dit soort dingen na te denken. Hooggekwalificeerde kantoormedewerkers worden ingezet voor het najagen van klanten, het compliant maken van dossiers en het maken van draaitabellen in Excel.

Er is sprake van hoge druk en veel stress om audits binnen de gestelde periode af te ronden. Hierbij staan accountants voor lastige keuzes, draaien ze veel uren en beleven ze weinig plezier aan hun werk. En dan krijg je ook nog eens controle van dossiers van een collega die niet meer bij het kantoor werkzaam is… Hoe kun je aantonen welke overwegingen zijn gemaakt als je alleen beschikt over ‘kale’ Excel overzichten? Op dat soort momenten wordt je passie voor het vak danig op de proef gesteld.

Nieuwe medewerkers aantrekken vraagt om modern en innovatief gereedschap
En hoe zit het dan met nieuwe mensen? Uit vacatureteksten blijkt dat men nog steeds op zoek is naar ‘personen met ambitie en passie voor het accountancy vak’. Er worden banen aangeboden ‘waar beginners en professionals invulling kunnen geven aan hun ambitie’. Maar hoelang blijft deze passie overeind als te weinig mensen zijn voor de werkvoorraad? En hoeveel ruimte blijft er dan over voor het nastreven van persoonlijke doelen?

Een andere manier om personeel te werven, is om kantoren over te nemen. Maar ook dat heeft alleen zin als basisvoorwaarden voor plezier in je werk en productiviteit goed zijn ingevuld. Zo niet, dan vertrekken nieuwe mensen net zo snel als ze gekomen zijn. Jonge generaties zijn hard nodig om het huidige personeelstekort op te vullen en de toekomstige gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Maar jonge accountants willen beschikken over de technologische middelen en aanpak van vandaag en niet die van 30 jaar geleden. Dat begint al met het onderwijs. De instroom van potentiële accountants wordt elk jaar minder en studenten haken halverwege hun studie af omdat het werk hen niet boeit. Dit voorkom je door in opleidingen meer aandacht te besteden aan datagedreven werken en de inzet van moderne middelen die het werk weer interessant maken.

Jonge accountants willen beschikken over de technologische middelen en aanpak van vandaag

Met het ValidVision.Platform beschikken accountants over de modernste accountancytool die er is. Met het platform wordt financiële data van ondernemingen grotendeels geautomatiseerd verzameld, gecontroleerd én gedocumenteerd. Zo zijn jonge talenten sneller inzetbaar, ook op meer complexe werkzaamheden. Zeker wanneer je ook het ValidVision.Kenniscentrum inzet, met specialisten die helpen bij het uitvoeren van de audit en de cijferanalyse vertalen in adviezen voor ondernemers.

Wil je ook leuker werk en meer personeel?
Ben je benieuwd hoe het ValidVision concreet bijdraagt aan het vinden en behouden van goed gekwalificeerd personeel en meer plezier in je werk. Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we laten je graag zien hoe het werkt.

“Wij doen mee aan een pilot van ValidVision. Mijn eerste indruk? Overzicht, meer inzicht in verbanden, tijdwinst en efficiency. Met ValidVision heb ik meer toegevoegde waarde voor mijn klant. Omdat het platform voor mij aan de slag gaat met de data, kan ik mij namelijk meer richten op de interne beheersing en risico-analyse voor de klant. Ik ben enthousiast over de mogelijkheden die dit platform biedt.”

– Ruth Sival- Groenveld, eigenaar van ORG Accountant & Belastingadviseur

Ga ook datagedreven adviseren
Bij ValidVision kennen we de uitdagingen van de spelers in de financiële sector. Dat bewustzijn zetten we om in concrete oplossingen. Het ValidVision.Platform werkt met de volledige financiële dataset van bedrijven die door het platform zelf op kwaliteit en volledigheid wordt gecontroleerd. Financiële data van ondernemingen wordt daarbij grotendeels geautomatiseerd verzameld, gecontroleerd én gedocumenteerd waardoor het leeuwendeel van de audit zonder menselijke tussenkomst plaatsvindt. Zelfs verbandscontroles verlopen automatisch en geven inzicht in de risico’s en vergroten je grip op de interne beheersing.

De vrijgekomen tijd kun je gebruiken om data te duiden. Iedere accountant ‘heeft iets met cijfers’, maar niet iedereen vindt het eenvoudig. Met het ValidVision.Platform beschik je over weergaves en overzichten die ‘gewone mensen’ ook begrijpen. Bovendien kun je terugvallen op de specialisten van het ValidVision.Kenniscentrum die je desgewenst helpen met het uitvoeren van de audit en het vertalen van de financiële data naar goed advies.

Meer berichten

Klaar om meer te ontdekken?

Wilt u meer weten over ValidVision? Wij helpen u graag verder met de desbetreffende vraag. Bel of mail ons vandaag nog voor een vrijblijvend adviesgesprek.